måndag 17 november 2008

För våldsam för julafton?

Kalle Anka och hans vänner önskar God jul, eller Kalle Ankas julafton som det oftast kallas i folkmun, sändes för första gången på SVT den 24 december 1960, och har med åren blivit en viktig del i julfirandet för många svenska familjer. Original-programmet som Kalle Ankas julafton är baserat på hette From All of Us to All of You och sändes den 19 december 1958 i USA.
1967 skedde en rad förändringar i den ursprungliga tablån för programmet, och bland annat togs Kalle Ankas Nötkrig (Originaltitel: Toy Tinkers) bort eftersom den ansågs vara alltför våldsam. Visserligen är silkesvantarna utbytta mot lättare krigsmundering, men jag kan inte låta bli att njuta storartat av denna gamla klassiker! Som kuriosa kan jag nämna att filmen nominerades 1950 till en Oscar för bästa kortfilm, vinsten gick emellertid till For Scent-imental Reasons.
Vad tycker ni? Var det rätt att Kalle Ankas Nötkrig censurerades?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju en fantastisk kalle anka. En av de bättre jag sett. Att förbjuda den visar nog mer på den tiden då den kom än att filmen skulle vara våldsam. Visst var den våldsam men det är kalle anka nästan alltid.

Scensmoralen i kalle anka är snarast att han alltid förlorar på sin oginhet, sin snikenhet. Så även denna gång.

Anonym sa...

Fin blogg!

Anonym sa...

Hahahah.....

Mycket rolig refreshers-historia.
Såg det framför mig hur han värmde upp den och...ooops!

Camillas nya hem sa...

ÅH vad jag längtar till jul när jag kollar på den där! Kollade dock inte på hela eftersom jag tycker det ska vara julafton när jag ser den, haha. :)

Inte är den våldsam, tycker jag inte. Men å andra sidan tyckte man att killarna Beatles var busiga typer så klimatet verkar ha varit annorlunda då. :)

Anonym sa...

Tack för det svaret. Får en att känna sig något klarare i huvudet. Kolla in denna bloggen: http://pinsamhetsbloggen.blogg.se. Det är en ny riktigt rolig blogg så kika in och få dig några hjärtliga skratt :D!

Anonym sa...

nä tyvärr så lämnade han inte över de.. Jag försökte nå honom på telefon men han svarade inte. Lämnade meddelande och skickade sms men han svarade aldrig. Ganska dålig stil.. Det är ju inget viktigt för honom..

Anonym sa...

Skicka även in om det hänt dig något, det har jag gjort :D besökarna ökade direkt :D man får ju maila in det ;) gör det du med :D det har hänt något pinsamt för alla!

Anonym sa...

rektorn har också bytts ut och säger att om jag vill ha ett betyg så får jag försöka fixa det själv.

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Tusen tusen tack för din röst i Dianas blogg tävling!!

Kram från Sessan

Anonym sa...

Inte bara glasborden stod högt upp på listan. Utan också takfläkten, skinnsoffan och den klassiska bokhyllan med spriten i glasskåp på höger sida och massa dammiga prenumerationsböcker på vänster sida som mamma aldrig läste.

Anonym sa...

Hahah....
porslinskatter.
Jag hade två stycken.

Tavlan med den gråtande pojken, då?