fredag 14 november 2008

En kväll i TV-soffan

Har precis kikat på kvällens idol-avsnitt, och i brist på annat tänkte jag göra en Martin Söderström:

21.30: I sin helhet kändes kvällen ljummen som bäst. Inga Halleluja-moments här inte! Jag begriper inte riktigt varför duetterna frångick kvällens förutbestämda tema, såvida Johan Palm inte mutat någon i en högt uppsatt position. Soultemat var verkligen inte hans grej, och finns det någon rättvisa så är det han som packar sina resväskor i kväll.

Vad tror ni?

Vem åker? Vem får stanna?

21.23: Äntligen ett framträdande som höll lite klass! Kevin dominerade röstmässigt, han känns som klippt och skuren för rollen och jag börjar ärligt undra om han sett Dirty dancing fler gånger än vad jag har? Anna gör för övrigt inget dåligt framträdande hon heller.

21.06: Johan och Robin E tar sig an "We Built This City". Robin sjunger som aldrig förr och tar alla höga toner, förmodligen för att bespara Johan Palm fler pinsamheter. Jag tror att det börjar vara dags för hemgång nu, Johan.

21.02: Först ut är Alice och Robin B, som snarast ser besvärade ut av den ytterst lilla kroppskontakt som uppstår på scenen. Alice sång var på topp, men Robin B var en blek kopia av sitt tidigare jag under kvällen.

20.59: Nu är tydligen kvällens tema överstökat, nu blir det duetter med idolernas fria låtval.

20.55: Inlevelse och sceniskt uttryck var Anna Bergendahls rockäss i kväll. Låtvalet lämnade mer att önska- jag har aldrig begripit varför idolerna år efter år envisas med att välja låtar som i original framförs av branschens absoluta elit. När man sjunger en cover är jämförelse med originalet oundviklig- varför då sabba sina odds genom att välja ett original som inte går att överträffa?

20.41: Anders Bagge hävdade att det antagligen inte var någon som märkt att Alice Svensson tappade text under kvällens framträdande. Men det var nog att underskatta åtminstone den del av publiken som någonsin lyssnat på originalet. Och om detta vore den första gången Alice tappat text...Men ändå kan jag inte låta bli att bli som förtrollad av hennes röst. På det planet sitter hon säkert. Och jag hoppas innerligt att hon även sitter säkert på andra plan, annars blir det sura miner i min TV-soffa!

20.35: Jag var tvungen att lämna rummet under Johan Palms framträdande. Det hela kändes riktigt genant. Vilken skymf mot övriga deltagare och tävlingen i sin helhet om han blir kvar efter kvällens utröstning.

20.30: Robin Bengtsson gör förmodligen sitt bästa framträdande ikväll. Han lyckats till och med kamouflera sitt bedrövliga uttal någorlunda behjälpligt.

20.26: Jag var inte överdrivet imponerad av Robin Erikssons framträdande. Visst sätter han låten, men precis som när han framförde Robbie Williams lät det hela ansträngt från början till slut. Klämda-kulor-ansträngt, och jag tror inte att det var avsikten.

20.10: Kevin Borg äntrar scenen och bränner av Stevie Wonders Signed, Sealed, Delivered (I'm Yours). Fast jag kan inte påstå att det var någons slags visuell eller auditorisk fyrverkeripjäs; låten är ju lite av ett sömnpiller tempo-mässigt och pojkbandsmovesen gjorde sig inte riktigt i den här kontexten. Sången satt givetvis som ett smäck, men helheten var inte mer än godkänd idag.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Vi tyckte relativ lika! :)