onsdag 12 november 2008

Elevinflytande- men till vilket pris?














Bild: Google bildsökning

På Aftonbladet står det idag att läsa om Centerpartiets förslag att elever ska få betygsätta sina lärare. Centerns partisekreterare Anders Flanking anser vidare att denna bedömning ska ligga till grund för lönesättning, och med det drar jag en ljudlig suck.

Grundtanken, att belöna en duktig lärare, är självfallet god- men detta känns fruktansvärt ogenomtänkt (vilket tyvärr är karaktäristiskt för centern som återigen bryter mot den gyllene regeln: tänk först, tala sedan).

Där Anders Flanking ser ett bot på arrogans och nonchalans, visualiserar jag hur en ambitiös skara går rakt in i den berömda väggen i strävan att vinna elevernas uppskattning. Där han ser en rättvis lönesättning, misstänker jag en markant ökning av s.k. "snällbetyg" och därmed även den redan skenande betygsinflationen. Där han ser barn och ungdomar som kompetenta bedömare ser jag till mig själv- jag saknade såväl objektiviteten som insikten i läraryrkets dimensioner som skolelev. Att barn och ungdomar skulle ha ett sådant inflytande över sina lärare faller på sin orimlighet.

Om jag var skolpolitiker för en dag skulle jag istället vilja lägga fram följande proposition:
Inför centrala prov som prövar samtliga kursmål, och anställ en grupp lärare vars enda arbetsuppgift är att rätta dessa för att skapa bättre förutsättningar för en objektiv betygsättning. Detta skulle dels minska lärarnas arbetsbelastning, med möjlighet att lägga mer tid på själva undervisningen, dels ge förutsättningar för en likvärdig betygsättning i hela landet.

Hur känner ni inför centerns förslag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sv; Jaa dendär videon är ju såå söt!
Första gången jag såg den började jag gråta.. så gulligt ju!!

Anonym sa...

Jag har ett tips till dig

Det är så att jag är medlem på en sida som heter PointShop och jag är jättenöjd. Där kan man genom poäng köpa DVD-filmer, Godis, och en massa mer. För att få poäng, det fungerar som de flesta gratis sidor, t.ex. gå in på en länk, få poäng. Var med i en tävling få poäng osv. Något som är speciellt med denna sida är att man kan blogga för att få poäng. Om du är aktiv så kan du få upp till 1000 poäng för bara 5 inlägg. Något som du borde fundera över.

Här kan du bli medlem: http://www.pointshop.se/?ref=2331954

Lär mer på min blogg här: http://kaaarinnn.blogg.se/2008/november/pointshop.html#comment