tisdag 27 oktober 2009

Intercalated discs, tvärstrierade fibrer och centralt placerade ovala kärnor = hjärtmuskulatur


















Nu har det varit tyst här i bloggen och det är kanske inte så underligt med tanke på att jag (och mina kära klasskamrater) på sistone spenderat löjligt mycket tid tillsammans med mikroskop och preparat från allehanda species. Ibland undrar jag om det verkligen är läkare jag läser till och inte veterinär?!

Dagens examination bestod i alla fall av tio blindpreparat som skulle identifieras, sedan fick jag vandra nedför anatomikorridoren (som just då kändes som death row) för att muntligt ange organ/vävnad samt motivering till min "diagnos".

X antal timmars studier av mussvans (som för övrigt är ett relativt vanligen förekommande preparat på examinationen) och andra mer eller mindre exemplariska preparat har bevisligen räntat för preptentan gick riktigt bra.

Nu laddar jag om inför nästa tenta som går av stapeln om 13 dagar. Wish me luck!

2 kommentarer:

Glamour Teacher sa...

lycka till! klart du knäcker! =)

Anonym sa...

mija kan nog bidra med musssvansar...