tisdag 31 mars 2009

Confessions of a Procrastinator

Jag lider av Alfons-syndromet.









"Jag ska bara"

Det ni, sådana diagnoser lär vi oss att ställa redan på termin 2.

I söndags sträck-läste jag En shopaholics bekännelser, som handlar om Rebecca Bloomwood, en finansreporter som ger råd i ekonomiska frågor samtidigt som hon balanserar på randen till personlig konkurs. Vid upprepade tillfällen sticker hon huvudet i sanden, gräver gropen djupare och lovar dyrt och heligt att ta tag i det...i morgon. Ett tema som jag tror att många känner igen sig i oavsett saldot på bankkontot.

Botemedlet då?
Gör det nu

Gör jag det inte nu, kommer tanken på det ogjorda att förstöra nöjet av det jag gör istället. I min värld skapar "Jag ska bara" en arbiträr tidsram där ett tänkt om 5 minuter kan inträffa nästa vecka om det vill sig riktigt illa.

Så nu ska jag gå och göra något vettigt. Inte om 5 minuter, utan nu!

2 kommentarer:

Glamour Teacher sa...

så klok du är.
själv brukar jag köra med "plötsligt händer det" och göra något jag har skjutit på länge.

sandra sa...

och den boken är ju bara så bra. så förstår dina "ska bara"
Hoppas bara du fick något annat nyttigt gjort med =)