måndag 10 oktober 2011

Hjärna och hjärta i symbios

Med risk för att låta som om jag fått betalt för att hylla min handledare så vill jag viga några rader åt att berätta om dr Stina på onkologen. Under drygt en vecka har jag haft ynnesten att få gå med en handledare som både inspirerar och imponerar. En ung, relativt nybakad läkare som bemöter patienter som om hon doktorerat i både patientbemötande och handledning.

Det handlar om basala saker såsom att gå ned på patientens nivå istället för att torna över dem, att ta sig tid för patientens funderingar och att förmedla värme och omtanke. Men det handlar också om det där lilla extra, när min handledning anpassas så att både jag och patienten lär oss och förstår utan att för den delen bli så pass basal att jag inte utvecklas. Det är skickligt.

0 kommentarer: