lördag 11 april 2009

Mamma, jag har blivit hjärntvättad!

Som barn var jag omåttligt förtjust i Bamse (med en viss reservation för TV-avsnittet Bamse och den flygande mattan som inte tillhörde favoriterna).

Vid fyra års ålder klättrade jag på hyllorna i min garderob i ett försök att nå ett föremål på den högsta hyllan. Jag tappade greppet och famlade efter två tidskriftsamlare som naturligtvis följde mig mot golvet. Efter några förtvivlade tårar och mycket ömkande, började jag bläddra i Bamsetidningarna som låg utspridda på korkmattan. Den dagen knäckte jag koden, läskoden alltså, och jag och Bamse var som ler och långhalm.

Det är först på senare år som jag har uppmärksammat de marxistiska tongångarna i Bamse och förfasats över smyg-indoktrineringen av oskuldsfulla barn! Mer om Bamses politiska värderingar kan ni läsa här.

1988 publicerades dessutom ett nummer av tidningen där Skalman tillfångatogs av Nioreh och Nifrom och fördes till trollkarlen Eragord som tvingade honom att dricka en drog. (De kursiverade orden bör läsas baklänges).



























Nyligen har Skalman tagit ställning i fildelningsfrågan:










Förvisso hävdar Bamses chefredaktör Charlotta Borelius i en intervju med Svenska Dagbladet att Skalmans endast laddar ned musik som inte är upphovsrättsskyddad, men de fyraåringar som plöjer Bamse har nog inte hittat till Svenska Dagbladet ännu.

3 kommentarer:

Myownhome sa...

Haha, ja det där med att börja pyssla och fixa i tid brukar alltid vara lite problematiskt.. :P
Och så finns det så mkt man skulle vilja göra!

Hoppas du haft en fin påsk!
//Johanna

Glamour Teacher sa...

intressant!

ser framemot onsdag! (om det nu fortfarande passar?) kramkram

Pysselpralinen sa...

Härligt! Bamse är en riktig klassiker, vilken favorit det var när man var liten. Spännande det där med lite gömda budskap, hjärntvätta barnen i smyg, det är fint det! ;-)
Bra tanke det där med att man inte behöver damma så ofta, det ska jag njuta av när bokhyllorna med glasdörrar är på plats! :-)